شرکت صالحین و توسعه زیر ساخت ها

مشاوره در امور سرمایه گزاری

مشاوره در امور سرمایه گزاری

شرکت صالحین و توسعه زیر ساخت ها

مدیران شرکاء و کارشناسان شرکت صالحین و توسعه زیرساخت ها با اشراف بر بازار انرژی (آب، برق، نفت، گاز و کشاورزی) و ارتباط با کارفرمایان این بازار در ارتباط با بهترین سرمایه گذاری داخلی و خارجی اطلاعات خوب، مفید و موثری در اختیار سرمایه گذاران، پیمانکاران و بازرگانان و مهندسین مشاور می گذارد و در این بخش خدمات خود را با دو صورت مشارکت و مشاوره ارائه می نماید. اگرچه دفتر شرکت صالحین و توسعه زیرساخت ها در خوزستان است ولی حوزه فعالیت آن محدود به جغرافیای استان و ایران نیست.

کود ارگانیک یا ورمی کومپوست

چهارشنبه, ۲۶ تیر ۱۳۹۲، ۰۲:۱۶ ب.ظ


ورمی کمپوست یک نوع کود آلی هوموسی است که توسط گونه ای خاص از کرم های خاکی تولید می شود. جالب است بدانید این کرم های خاکی به عنوان غذا در کشورهای غیر اسلامی مورد استفاده قرار می گیرد .

این کود به لحاظ دارا بودن انواع ویتامین ها، هورمون های رشد و عناصر غذایی مورد نیاز گیاه اثرات بسیار مفیدی بر روی رشد و نمو گیاه دارد. این کود دارای بوی مطلوب و فاقد هرگونه آلودگی میکروبی می باشد.

مهمترین موارد استفاده آنها عبارتند از :

  1. پرورش به منظور تهیه ورمی کمپوست ( کود کرمی )
  2. پرورش به منظور استفاده از فرآورده های جانبی آنها مانند چای کمپوست انواع آنزیم ها (ایسناز، فلولاز ، فتیلاز، فیتاز و ورماز) و تهیه برخی داروها 
  3. پرورش به منظور استفاده آنها در زمین های کشاورزی
  4.  پرورش به منظور تبدیل ضایعات کشاورزی و زباله ها به مواد قابل استفاده در کشاورزی 
  5. استفاده آنها در پرورش طیور ،آبزیان و  ماهیگیری
روش ایجاد کارگاه تولید ورمی کمپوست :
روشهای مختلفی برای تولید وجود دارد که در اینجا ساده ترین روش که روش پشته ای است شرح داده خواهد شد .
1-یک زمین مسطح بدون کلوخ سنگ و خرده شیشه را انتخاب و سطح آنرا مرطوب و سپس کاملاً بکوبید تا سفت گردد. علت این امر جلوگیری از ایجاد هیبرید کرمهای مورد استفاده با کرمهای خاکی معمولی و زایل شدن نژاد آنها می باشد . می توان در صورت امکان سطح زمین را سیمان و یا آسفالت نمود . 
2-کرمها از بارندگی و نور آفتاب گریزان می باشند در نتیجه بر روی سطح آماده شده در مرحله (1) اقدام به ایجاد سایبان می گردد.
3-بر روی سطح آماده شده اقدام به ایجاد پشته ای از کود گاوی نیمه پوسیده به شکل گنبدی با عرض 70 سانتیمتر و به ارتفاع 50 سانتی متر و طول دلخواه می شود.
4-پس از پشته نمودن اقدام به آبیاری فراوان پشته ها شود تا شیرابه کود گاوی خارج گردد.
5-در طول بالاترین قسمت پشته اقدام به ایجاد شیاری به عمق 15 سانتیمتر نموده و کرمها را داخل شیار در طول پشته بریزید و سپس کود را روی آن برگردانید.
6-در طول مدت فعالیت کرمها (تا تبدیل کود گاوی به ورمی کمپوست) هر روز به اندازه آبیاری چمن روی آن آبپاشی صورت گیرد تا رطوبت مطلوب آن حفظ گردد.
7-پس از مدتی که مواد بستره ای تبدیل به ورمی کمپوست گردید می توان اقدام به جداسازی کرمها از پشته نمود که برای اینکار یا از غربال استفاده می گردد و یا می توان با ایجاد یک ماهیچه از کود دامی نیمه پوسیده در کنار پشته ای که دیگر فاقد مواد غذایی لازم برای تغذیه کرمهاست سبب مهاجرت کرمها از پشته قدیمی به این ماهیچه گردید و پس از آن اقدام به ایجاد پشته های جدید و انتقال جمعیت کرم به این پشته ها نمود. 
شکل 1 – سیستم پشته
شکل 2- سیستم تانک
سایر محصولات جانبی فرایند تولید ورمی کمپوست :
در حین تولید ورمی کمپوست ، افزایش جمعیت کرمها را خواهیم داشت . کرمها را می توان به واحدهای متقاضی تولید کود فروخت . همچنین لاشه بدن کرمهای مسن را می توان با روشهای مناسب خشک و تبدیل به پودرخشک کرد و به عنوان بخشی از جیره غذایی طیور و آبزیان مورد استفاده قرار داد ( این پودر حاوی پروتئین بالایی می باشد ) .
توجیه اقتصادی :
قیمت هر کیلوگرم کود ورمی کمپوست بسته بندی شده در حدود 400 تومان و قیمت یک کیلوگرم کرم زنده حدود 20 تا 30 هزار تومان می باشد و در تولید مکانیزه قیمت تمام شده هر کیلوگرم کود بین 150 تا 200 تومان بوده و در کشاورزی ارگانیک و کشتهای گلخانه ای پاکترین و مناسبترین بستر بوده و سبب باردهی بیشتر محصولات کشاورزی خواهند گردید . اضافه بر آن این تولید از ارزش زیست محیطی بالایی نیز برخودار است و کود تولیدی به علت بالا بودن نسبت  کربن به ازت( C/N  15 ) فاقد بوی نامطبوع و فعالیت حشرات مزاحم می باشد . بطور کلی نیمی از وزن پشته تبدیل به ورمی کمپوست خواهد شد .
نکاتی که باید به خاطر داشت :
-1 آبیاری توده باید بطور روزانه و منظم انجام شود .
-2 از کود تازه دامی و مرغی نباید استفاده کرد .
-3 این کرمها از نور آفتاب و بارندگی گریزان می باشند پس باید آنها را از این دو عامل محافظت نمود .

بستر سازی

کرم هایی که باید کودآلی (wermi compost) رابوجودآورند به غذا احتیاج دارند ازجمله  مواد حیوانی ونباتی (پسماندها) ایده آل ترین شرایط برای حیات وفعالیت کرم، تامین مقدارزیادی مواد پسماند برای بسترسازی وهمچنین مقدارزیادی مواد دورریزوبالاخره مقداری آب است که بتواند رطوبت بستررا تامین کند.رطوبت زیادتر، تبدیل موادبستر به کودآلی راآسان ترمی کند.

مقواهای ضخیم روزنامه های خرد شده کاه مانده ، برگهای پایزی پوسیده مواد مناسبی است که می توان به کار کرفت.

یکی ازغذاهای موردعلاقه کرم ها برگهای پوسیده شده می باشد که بسیارمناسب برای فعالیت کرم هااست بهترین بستر برای فعالیت برگهای پوسیده شده و تکه های مقوای کارتن است.

موادی که برای بسترسازی بکارمی رود باید ازرطوبت لازم برخوردارباشد.این رطوبت قبل ازآن که کرم واردبسترشود باید تامین گردد. بهترین روش آزمایش شده این است که مواد بستررا مخلوطی ازمقدارکافی مواد دورریزی که رطوبت لازم وکافی دارند درظرف بریزند. سپس حدود یک هفته بعدازآن،کرم ها را وارد کنند.دراینصورت است که ازبوجودآوردن محیط موردعلاقه زندگی کرمها،مطمئن می شویم.این نحوه عمل، علاوه براینکه محیط فعالیت های باکتری های هوازی راآماده سازی می کندفرصت میدهد که رطوبت به تمام سلولهای مواد داخل ظرف برسد .


تامین غذای کرم ها


معمولا  مردم ظروف محتوی کرم خاکی را درخانه جائی که به مواد دورریز، دسترسی نزدیک دارند قرار می دهند. البته به این نکته مهم باید توجه کرد که همه مواد دورریز، خاصیت مشابهی برای خوراک کرمها ویا سلامت و بهداشت انسان ندارند. بنابرین لازم است بدانیم کدام را باید برای این منظوراستفاده کردوازمصرف کدامیک دوری نمود.

کدام مواد رامی توان مصرف نمود :

  • سبزیجات وبقایای میوه ها(درنظرداشته باشیم که مواد دورریزمرکبات را بخصوص در ظرفهای کوچک، کمتراستفاده نمود)
  • مواد نشاسته ای(نان،برنج،سیب زمینی) را باید به مقدارکم برای این منظوراستفاده نمود.
  • کود دامی کهنه( البته کود مرغی نیاز به مواد بستری زیادتری دارد) کاغذ روزنامه های تکه شده، کاغذهای توالت، کارت کاغذی ( ازمواد کربن دار خوبی برای این منظوراست) توجه شود که قبل از مصرف رطوبت لازم را دارا باشد.
  • پوست تخم مرغ خیلی خوب است (درصورتیکه خردشده باشد ولی به مقدارکم)

کدام مواد را نباید استفاده کرد

  • فضولات انسانی
  • موادی که اگرهم درمحیط میکروب های هوازی قرار گیرند نمی تواند تبدیل شوند
  • گوشت دام
  • روغن
  • مواد زننده خشبی

نکته مهمی که باید دراین رابطه درنظرگرفت این است که همیشه سعی گردد فاصله زمانی مناسبی بین تولید ماده دورریزتا هنگام مصرف کرم ها  منظور نمود . باید توجه داشت که کرمها نمی توانند موادخشن ، فاسد و یا پوسیده نشده را بخورند اما برعکس وقتی که موادی پوسیده وفاسد شده باشند آنوقت است که بهترین شرایط فعالیت برای کرم ها  فراهم شده است .

همانطورکه دربالااشاره گردید برای کسب اطمینان ازوضعیت بسیارمساعد فعالیت کرم ها،بهترین راه این است که تا انجا که امکان دارد مواد دورریز پوسیده وفاسد شده را همراه یا همزمان با تشکیل بسترداخل نموده ،ظرف حاوی این مواد را یک هفته بحال خود گذارد وپس ازآن،کرمها را وارد ظرف نمود. اگرهم عجله ای درکارباشد بمقدارحداقل ممکن ازمواد فاسد شده دورریز را به بستر افزود تا اینکه کرم ها غذای کافی برای روزهای اول  فعالیت خود داشته با شند .



غالب افرادی که می خواهند تولید کود آلی (vermi compost)یا ارگانیک را آغاز کنند چنین می پندارند که هرکرم خاکی را می توان برای تولید کمپوست بکاربرد اما کرمهای مناسب برای تولید کود ارگانیک مورد نظرما ،کرمهایی هستند که درصورت وجود مقدارکافی مواد آلی (نه خاک)وگرمائی معتدل بخوبی زندگی وکارمی کنند.(این کرمها را Epigeicمی گویند)

در این بین ،عمده ترین کرمی که برای این منظور مورد استفاده قرار می گیرد . Eiseniafetidaاست. به آن کرم قرمز هم میگویند . بهرحال این کرم همانی است که بهترین عملکرد را از خود نشان می دهد.

البته این نوع کرم خاکی را بطور طبیعی نمی توان درهرجائی یافت. گاهی هم ممکن است درهمان محل مزارعی که دست تولید است آن را پیدا کرد.

ازنقطه نظر مقدار کرم .۱پوند(۴۵۳گرم)  کرم را باید برای مساحت یک فوت مربع مصرف نمود(حدود ۵کیلو گرم برای مساحت متر مربع). باید درنظرداشت که کرمهای قرمز مورد بحث، در شرایطی که مساعد باشد با سرعت هرچه بیشترتکثیرمی شوند .

 

عمل آوری کود آلی ورمی کمپوست حاصل یا محصول عمل کمپوست کردن است .

دراین عمل آوری انواع کرمها رامی توان بکاربرد ولی کرم اصلی آن همان کرم قرمزبارانی است. کودآلی یا کودهوموسی، نتیجه تجزیه مواد آلی توسط کرم خاکی است، که همراه خود مواد مغذی قابل حل درآب دارد .این ماده آلی ،غذایی است که وقتی به خاک افزود شود ساختمان خاک راحالت میدهد،وآماده برای رشد نباتات می کند وهمانطورکه گفته شد  مواد غذائی آماده شده را هم دراختیارریشه میگذارد .

تولید یاساخت این کودآلی کاری بی درد سر،تمیزو بدون آزاراست.اما ازهمه اینها گذشته،می تواندوسیله سریع  بسیارخوبی برای قابل استفاده کردن پسماندها باشد. بجای اینکه آنهمه مواد پسمانده را مجبورباشیم توده کنیم و ……می توا نیم همه آنها را برای تغذیه کرم ها وتبدیل مواد غیرقابل استفاده به کودآلی (هوموسی)بکار بریم .این خود وسیله ای است که توسط آن،گازهای گلخانه ای رامیکاهیم (متان راازبین مبریم)وازداخل شدنش  به جریان هواجلوگیری می کنیم ودرنهایت مطلب،می توانیم موادآلی لازم برایرشد نبات را بطریقی که ذکرشد ازآن بوجود آوریم واین یک راه بسیاردرستی است. که باید به همه نسل های خودیادبدهیم تابدانند چگونه می توان محیط زیست رابهبودبخشید وحیات موجودات روی کره زمین راآسان نمود .

وقتی که انسان بفهمد چگونه میتواند به جای مواد دورریزآن را به نحوی مطلوب درآوردو به مصرف باغ وگلهای منزل خود وازآن فرارترتولید محصولات غذایی وکشاورزی کشور خویش بکاربرد دیگراحتیاجی به کود شیمیائی نیست که ازکاربرد آن، پیامدهای نامطلوب برای محیط زندگی وتامین غذای خود بوجود آورد.

گرچه تکراری است،اما همانطورکه گفته شد این کرمهای قرمزخاکی،شمع وجود کودهای آلی هستند.اگردرست بکارگرفته شوند وشرایط لازم برای حیات وفعالیت کرم ها بوجودآید.درروزبه مقدارنصف وزن خود، کودآلی تولیدمی کنند.نکته مهم این است که درشرایط عادی نیم پوند ازاین کرم،کافی است. که ظرف ۳-۴ماه مقدارخیلی زیاد تری کرم بوجودآورد وبه همین ترتیب ازدیاد شود .

بنابرآنچه آمد،پرواضح است که برای شروع کارتولیداین کود درخانه یا آپارتمان می توان یک ظرف پلاستیکی ساده را بعنوان یک ظرف تولید موادآلی بکارگرفت.زمان کمی برای انجام اینکارنیازاست وهمینطورهزینه کمی، لذا اگرهمین طریقه تولید را درپیش گیریم، دیگرنیازی به سرمایه ای دیگربرای این تولید وبرای همه عمرنیست.

با توجه به مطالب پیش گفته می توان دلایل عمومی شدن تولید مواد آلی رابشرحی که دربالاآمد  بدین ترتیب برشمرد .

۱-      بهترین راه برای تولید مواد آلی محلول درآب است اعم از اینکه درآپارتمان یا خانه ای مسکونی زیست نمایئم.

۲- عمل آوری پسماند برای تولید کود آلی، بسیار ساده است .

۳-  کرمها خود همه کارهای مشکل را انجام می دهندو نیازی به صرف انرژی دیگر نیست.

۴- سیستم تولید بگونه ای است. که حتی اگردرمحوطه بازی هم انجام شود آسیبی به آن وارد نمی شود.

۵- بهترین وسیله برای آموزش کودکان است که بهرصورت با مسائل زیست محیطی سروکاردارند وهمیشه هم از آن آسیب می بینند .

۶- وقتی هم که بخواهند مقادیر زیادی از آن راتولید کنند میتوان آن را بشکل تجاری وتعاونی وبا مشارکت بسیاری دیگربه انجام رسانید.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۴/۲۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی